Saltar al contingut Salta a la barra lateral esquerra Saltar al peu de pàgina

Els Heralds i el Nunci

En la Festa de Reis 2024-2025 la Comissió organitzadora de la Cavalcada dels Reis d’Igualada va recuperar les figures dels Heralds i del Nunci (Pregoner).
Es van confeccionar tres vestits partint de la base del disseny dels vestits antics i es van construir noves maces.

Cavalcada Reis d’Igualada 2025-01-05
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

Història

Al programa de la Festa Major d’Igualada de l’any 1851 i posteriors, hi diu que l’Ajuntament anirà a l’església parroquial acompanyat pels seus «clarineros y maceros».

  • Clarinero: el que toca el clarín («clarinar»: proclamar o anunciar. O sigui, el pregoner).
  • Macero: un funcionari que encapçala les comitives municipals o altres corporacions vestit amb un uniforme d’origen antic i amb una maça a la mà.

L’any 1890, en la celebració del tercer Centenari del Sant Crist d’Igualada, l’Ajuntament va fer confeccionar tres vestits per als agutzils de la ciutat. La crònica de la festa explica que anaven vestits de «casaca, calçons i perruca».

El 26 de novembre de 1903 el Centre Catòlic, entitat organitzadora de la Cavalcada dels Reis d’Igualada, demana per escrit a l’Ajuntament que els deixi dos vestits d’agutzil dels que van participar en les festes del Centenari del Sant Crist per fer-los servir durant la Cavalcada del 5 de gener de 1904. Aleshores, aquell any van sortir per primera vegada dos heralds a la Cavalcada. Els heralds anaven a rebre els Tres Reis al capdavall de la Soledat; representaven les autoritats i la ciutat i acompanyaven els Reis durant tot el recorregut.
Portaven una maça, una insígnia que consistia en un bastó amb el cap daurat o d’argent.

Pel que fa al pregoner, aquesta figura és el mateix que el nunci, es a dir, la persona que feia les crides en un poble o en una vila. Una de les seves tasques era la d’anunciar per tota la ciutat l’arribada dels Tres Reis.

Els heralds van sortir fins l’any 1966

afmi01509hi
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
JBA-1076
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

L’any 1995, any del centenari de la Festa dels Reis d’Igualada, es van recuperar els antics vestits dels heralds, i a l’exposició commemorativa d’aquesta efemèride se’n va exposar un.

Han representat els Heralds

Aquesta secció incorpora totes les persones que han representat el paper d’Herald o Nunci a la Festa dels Reis d’Igualada.

LLISTAT

Dates clau

BENVINGUTS!

Els Patge Faruk voldria saber la vostre edat

El Patge Faruk voldria saber la vostre edat

Ets major de 12 anys?